Spelenderwijs de wereld ontdekken. Bij ons op school vinden we het belangrijk dat kleuters zich thuis voelen. Daarom leggen we in de onderbouw de basis vooral spelenderwijs. Op deze leeftijd gaat het nog niet om goed of fout, maar om ontdekken en ervaren. Kleuters worden gestimuleerd om praktisch bezig te zijn en de wereld om hen heen te verkennen.
Beredeneerd onderwijs Ons aanbod in de onderbouw is gebaseerd op het concept van beredeneerd onderwijs. Dit houdt in dat er een samenhangend onderwijsaanbod is dat vakken zoals taal, rekenen, muziek en bewegingsonderwijs met elkaar verbindt. De leerkrachten werken met leerdoelen, die worden vertaald naar thema's zoals Sinterklaas, bouwen en uitstapjes. Deze thema's lopen doorgaans vier tot zes weken, waarbij de kinderen diverse activiteiten uitvoeren die passen bij hun belevingswereld. Zo krijgen ze gedifferentieerde opdrachten en kan er waar nodig extra of verdiepende lesstof worden aangeboden.
Samen leren en spelen In de onderbouw werken we groepsdoorbrekend, wat betekent dat kinderen niet alleen met hun eigen klasgenoten werken, maar ook met leerlingen uit andere groepen. Tijdens deze lessen worden de kinderen soms begeleid door een extra leerkracht. Dit biedt hen de mogelijkheid om op hun eigen niveau aan activiteiten zoals taal- of rekenopdrachten deel te nemen. De leerkrachten overleggen wekelijks om de ontwikkeling van de leerlingen goed te monitoren.
Van spelen naar leren In groep 3 verschuift de focus van spelen langzaam naar leren. Kinderen beginnen met lezen, schrijven, rekenen en taal, waarbij leesonderwijs centraal staat. Spelenderwijs omgaan met letters, woorden en cijfers vormt de basis voor het leren lezen, rekenen en schrijven. Onze leesmethode biedt veel oefenmogelijkheden, zodat leerlingen het leesproces goed onder de knie kunnen krijgen. Naast lezen is er ook dagelijks aandacht voor andere vakken zoals taal, rekenen en wereldoriëntatie.
Extra aandacht voor leesontwikkeling Om de leesvaardigheid te bevorderen, hebben we een dagelijkse leesmoment in ons rooster. Leerlingen lezen zowel stil als hardop. Voor kinderen die wat meer ondersteuning nodig hebben, maken we gebruik van de Connect Lezen-aanpak, waarbij ze drie keer per week op hun eigen niveau oefenen.
Verdere ontwikkeling in groep 4 en 5 In groep 4 en 5 wordt het lees- en rekenonderwijs uitgebreid. Leerlingen leren hoofdletters, tafels en begrijpend lezen. De onderwerpen tijdens wereldoriëntatie en rekenen sluiten zoveel mogelijk aan bij de belevingswereld van de kinderen. In groep 5 leren leerlingen bovendien hoe ze een werkstuk moeten maken, informatie kunnen opzoeken en hoe ze een spreekbeurt moeten voorbereiden. WE gebruiken Chromebooks om spelling en rekenen digitaal extra te oefenen. De kinderen maken eigen taken waarbij ze gelijk feedback krijgen op hun antwoord.
Zelfstandig en coöperatief leren Vanaf de kleuterklassen worden leerlingen uitgedaagd om zelfstandig en in samenwerking met anderen te leren. Dit gebeurt onder andere door middel van coöperatieve werkvormen. Vanaf groep 6 wordt zelfstandig werken steeds meer geïntegreerd in het lesprogramma, met bijvoorbeeld een weektaak. Hier komen ook vakken als topografie en denksporten aan bod, en in groep 7 bereiden de leerlingen zich voor op het verkeersexamen. Het schooljaar van groep 7 wordt afgesloten met een HAPS-kamp.
Het laatste schooljaar In groep 8 bereiden de leerlingen zich voor op de overgang naar het voortgezet onderwijs. Ze worden getoetst op hun basiskennis via de landelijke doorstroomtoets van Cito. Naast verdieping in vakken zoals geschiedenis en taal, is er ook aandacht voor techniek en schaken. Het schooljaar wordt afgesloten met een kamp op Ameland en een afscheidsmusical.